BUREN - Op normale werkdagen is het elke ochtend en avond is het hetzelfde tafereel: files op de Rijnbrug tussen Rhenen en Lienden. Woon-werkverkeer, bussen van het openbaar vervoer, vrachtwagens vol goederen, landbouwverkeer, allemaal schuifelen ze in de spits stapvoets over deze smalle verbinding. Het is niet alleen frustrerend, het is een rem op de economie, een obstakel voor woningbouw in Kesteren, Lienden en Rhenen en een gevaar voor de veiligheid. En ja, ik spreek uit ervaring: ik heb jarenlang achteraan gesloten in file om de andere kant van de rivier te bereiken. De fiets is in lang niet alle gevallen een alternatief, zeker niet wanneer er een grote afstand moet worden afgelegd. Niet voor iedereen is fietsen een haalbare mogelijkheid. Zelfs elektrisch is niet altijd te doen.
Een probleem dat we al te lang accepteren
De plannen voor een verbreding naar vier rijstroken liggen er al jaren. Toch wordt de schop maar niet in de grond gezet. Ondertussen stapelen de problemen zich op. Ondernemers uit Buren en de buurgemeenten verliezen kostbare tijd doordat leveringen en afspraken vertraging oplopen. Woningbouw is de gemeenten bij de brug, verergeren het fileprobleem. Werknemers moeten steeds eerder van huis vertrekken om op tijd op het werk te zijn. En de hulpdiensten? Die staan soms gewoon stil, met alle risico’s van dien.
Van filefrustratie naar nationale veiligheidskwestie
De Rijnbrug is meer dan een regionaal verkeerspunt. In het huidige geopolitieke klimaat moeten we ook kijken naar militaire mobiliteit. Als land investeren we miljarden in defensie, maar laten we dan ook zorgen dat troepen en materieel zich snel en veilig kunnen verplaatsen. Het Rijk heeft extra NAVO-budget beschikbaar gesteld voor strategische infrastructuur. Er is geen twijfel: de Rijnbrug is zo’n strategische schakel.
NAVO-budget als versneller
Waarom zouden we dit momentum laten liggen? Met het NAVO-budget kunnen we de verbreding en modernisering versnellen. Dat betekent niet alleen een betere doorstroming, maar ook een toekomstbestendige verbinding die bestand is tegen zowel economisch als woon-werk als militair verkeer.
De provincies Gelderland en Utrecht en het Rijk moeten nu laten zien dat zij de belangen van inwoners, ondernemers en defensie serieus nemen. Geen nieuwe rapporten, geen eindeloze vergaderingen, geen nieuwe juridische procedures, maar knopen doorhakken,
de reeds gereserveerde middelen beschikbaar stellen, en starten. Elke dag dat we niets doen, verliezen we tijd, geld en veiligheid.
Oproep aan inwoners en ondernemers
Het is tijd dat wij, als inwoners en ondernemers van Buren en omliggende gemeenten, onze stem laten horen. Stuur een brief naar de provincie, benader Statenleden en Kamerleden. Laat zien dat wij niet nog eens jaren wachten accepteren. Want deze brug is niet alleen een ijzeren kunstwerk over de Rijn, het is onze levensader. Als wij nu geen druk zetten, blijft hij een flessenhals. En dat is een risico dat we ons niet langer kunnen permitteren. Zeker nu er extra geld beschikbaar komt en de plannen al jaren gereed liggen.
Christiaan de Lange is raadslid namens de PCG Buren in de gemeenteraad van Buren
Rivierenland Radio staat bij ons op in de zaak wij zijn gelegen aan het kanaal DesselTurnhoutSchoten in Arendonk.
Lekkere muziek voor onze a...
Lekkere muziek hoor luister er graag naar
Ik geniet van jullie muziek.
Ad Bouman, een legendarische radiomaker, heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd in de...
De Amerikaanse dj en producer MK, voluit Marc Kinchen, is al decennia een vaste naam binnen de house- en dancewereld. Met *“Dior”*, een samenwerking met de Britse zangeres Chrystal, brengt hij opnieuw een frisse clubtrack die de dansvloeren vult. Het nummer kenmerkt zich door de typis...
BAARLE-NASSAU - Baarle-Nassau was de populairste Brabantse gemeente om te gaan wonen in 2024. Voor elke honderd mensen die vertrokken, kwamen er maar liefst 163 nieuwe inwoners terug. Daarmee lost het Etten-Leur weer af als gemeente die het meest in trek is. Eindhoven was juist de gemeente waar t...
BUREN - Op normale werkdagen is het elke ochtend en avond is het hetzelfde tafereel: files op de Rijnbrug tussen Rhenen en Lienden. Woon-werkverkeer, bussen van het openbaar vervoer, vrachtwagens vol goederen, landbouwverkeer, allemaal schuifelen ze in de spits stapvoets over deze smalle verbindi...