DEN BOSCH - ’n Beetje muziekliefhebber laat zich door een verdwaald buitje niet afschrikken. Dat bleek dit weekend maar weer eens tijdens Jazz in Duketown, het driedaagse jazzfestival in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch.
Deze 51e editie waren er meer dan vijftig formaties op verschillende podia te zien, met jazz in al haar genres: hiphop en funk, hard- en bebop, swing en mainstream. Jong en oud, alle generaties stonden vrijdagavond gebroederlijk te swingen op de bluesy soul van Marlon Pichel, zaterdag rond middernacht in de Uilenburg op de funk van de Vonks, en zondagmiddag op de opwindende klanken van de Amerikaanse zangeres Dee Dee Bridgewater.
Die diversiteit in genres bleek ook dit jaar weer het unique selling point van Jazz in Duketown. Met Nauysiqa, Shoom en Michael Murray’s Colourfield was het Kerkplein het podium waar urban jazz in al haar facetten te beluisteren viel. Het podium Markt was het domein van gevestigde namen als Benjamin Herman, BRUUT! en Teus Nobel, terwijl liefhebbers van meer moderne jazz in de Willem Twee Toonzaal aan hun trekken konden komen. Deze zaal zat alle drie de dagen compleet vol. Tijdens het concert van saxofonist Maarten Hogenhuis en gitarist Jesse van Ruller zaten de bezoekers zondagmiddag niet alleen op de grond en in de gangpaden, maar zelfs op het podium… Ze luisterden in opperste concentratie naar de inventieve improvisaties, om de musici na afloop te bedanken met een ovationeel, minuten durend applaus.
Wat tijdens deze 51e editie van Jazz in Duketown opvalt, is de krachtige aanwezigheid van vrouwelijke artiesten op de podia. Jazz is allang geen mannenbolwerk meer. Zo gaf Dee Dee Bridgewater een indrukwekkend optreden op de Markt, vergezeld door een volledig vrouwelijke band. De negenkoppige vrouwenformatie PARA.DICE kreeg zaterdagavond een uitpuilende Parade moeiteloos aan het dansen, en ook Brassa – een energieke brassband bestaande uit uitsluitend vrouwen – maakte indruk met haar aanstekelijke performance.
Het Theater aan de Parade bood eveneens een podium aan inspirerende vrouwelijke musici: trompettiste Maite Hontelé speelde daar vrijdag met haar Cubaanse pianist Ramon Valle, op zaterdag begeesterde Hermien Deurloo met haar kwintet en gastmuzikanten haar publiek, en zondag was het podium eerst voor de jonge Nijmeegse saxofoniste Kika Sprangers met haar Noorse begeleiders van Beiggja, en daarna voor de Italiaanse pianiste Francesca Tandoi met haar trio. Waar in 1974, tijdens de eerste editie van Jazz in Duketown, vooral mannen het jazzpodium domineerden, laten in 2025 vrouwen luid en duidelijk van zich horen.
Nieuw dit jaar was het Kidzzplein, zaterdagmiddag op het Kerkplein. Ook hier bleek een beetje Bossche ouder of grootouder zich niet te laten afschrikken door zo’n verdwaald buitje. Soms onder paraplu’s zagen zij de kinderen enthousiast zingen, dansen en musiceren, en fanatiek drummen op emmers onder begeleiding van docent Marcel van Vugt, die de kinderen van de Zuiderster een workshop slagwerk had gegeven. En met haar aanstekelijke, zonnige liederen werd de Curaçaose zangeres Izaline Calister als lieve juf van de kidzz de buien al gauw meester.
Behalve van muziek op de zeven Jazz in Duketown-podia en van de pop-up bands door de binnenstad, konden bezoekers ook dit jaar weer volop genieten van muziek in de Bossche horeca, waardoor door de gehele stad het jazzgeluid te horen was. Lokale cafés, restaurants en hotels vormen een essentieel onderdeel van de festivalsfeer: van intieme jazzsessies tot uitbundige afterparty’s, overal werd ruimte gemaakt voor livemuziek en gezelligheid. Dankzij de betrokkenheid en gastvrijheid van de Bossche horeca werd Jazz in Duketown niet alleen een muzikaal, maar ook een culinair en sociaal feest, waar bezoekers zich welkom voelden tot in de late uurtjes.
Met tevredenheid kijkt de organisatie terug op de 51e editie van Jazz in Duketown en begint zij, na een welverdiende borrel met alle 150 vrijwilligers – bouwers, sjouwers, cameramannen en -vrouwen, cateraars, artiestenbegeleiders, piekers – met de voorbereidingen voor Jazz in Duketown 2026, die plaatsvindt op 22, 23 en 24 mei. Ook daarvoor is kwaliteit weer de leidraad: “Wij zijn geen jazzpolitie, we willen laten zien hoe mooi, hoe spannend en hoe gevarieerd jazz kan zijn,” zegt programmeur Koen Graat.
Rivierenland Radio is in Den Bosch te ontvangen via Dab+, kanaal 6c en via onze app en deze site.
Wat een sympathieke club! Veel succes met het blij maken van jullie publiek en het delen van activiteiten.
Rivierenland Radio staat bij ons op in de zaak wij zijn gelegen aan het kanaal DesselTurnhoutSchoten in Arendonk.
Lekkere muziek voor onze a...
Lekkere muziek hoor luister er graag naar
De non-stop uren op Rivierenland Radio vormen een constante bron van vermaak en informatie voor l...
LOCHEM - De Jan Ottink Band is klaar voor het grote jubileumconcert dat op zaterdag 27 september wordt gehouden in de grote zaal van theater Amphion in Doetinchem. De band van de Lochemse singer/songwriter bestaat 35 jaar en viert dit met gasten als André Manuel, Tweeduuster en oud-ba...
Bilal Wahib is een Nederlandse artiest die zowel als acteur en zanger succes heeft geboekt. Met 'Overdosis' richt hij zich op het pop- en urbanpubliek. Het nummer heeft pakkende beats en teksten die inspelen op thema’s zoals liefde, passie en verlangen. Bilal werd bekend door zijn rol in se...
GEWANDE - Iedere laatste zondag van april t/m september stellen we museumgemaal Caners in Gewande gratis open voor publiek. Deze keer is een bezoek extra speciaal: we vieren namelijk dat de Hertogswetering 700 jaar bestaat! Dus pak je kans en duik in een stukje geschiedenis van ons waterscha...