ARNHEM - Gelderland zet een volgende stap om uit de stikstofproblematiek te komen. De provincie heeft namelijk een voorbereidingsbesluit stikstofemissie-arme stroken genomen. De komende zes maanden wordt er gewerkt aan uitwerking van maatregelen in de stroken; het jaar daarna is nodig voor de juridische verankering. Dit besluit is nodig om in de toekomst weer vergunningen te kunnen afgeven voor wonen, landbouw, economie en mobiliteit.
Het voorbereidingsbesluit vraagt van lokaal bestuur binnen de stroken, geen plannen te maken die nieuwe stikstofuitstoot opleveren. Provincie Gelderland werkt de komende anderhalf jaar aan de verdere invulling van de stroken. En wil met dit besluit voorkomen dat in die periode ontwikkelingen worden toegestaan die deze plannen doorkruisen. Dit voorbereidingsbesluit is inmiddels toegelicht aan alle betrokken gemeenten, omgevingsdiensten en waterschappen.
Dit voorbereidingsbesluit heeft betrekking op stroken van 500 meter rond de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden op de Veluwe, de landgoederen Brummen, de natuurgebieden Bekendelle en Willinks Weust rondom Winterswijk. Binnen de stroken zal worden gewerkt aan een stikstofreductie door alle bedrijven en sectoren.
Gelderland werkt sinds 2024 aan een versnellingsaanpak stikstof. Eind vorig jaar besloot de Raad van State dat intern salderen alsnog moet worden vergund. Daarmee kwam de provincie vergunning-technisch op slot te staan. Want door de uitspraak moet er meer stikstofreductie worden gerealiseerd, dan de eerder genoemde Gelderse versnellingsaanpak stikstof. Om nieuwe initiatieven op het gebied van wonen, landbouw, economie en mobiliteit weer te vergunnen, moet in de natuurgebieden natuurherstel worden gerealiseerd. De zoneringsstroken zijn hiervoor noodzakelijk.
Vergunningsgedeputeerde Ans Mol: “We beseffen dat dit besluit impact heeft op ondernemers, inwoners en onze partners. Maar we doen dit om Gelderland weer een echte toekomst te kunnen bieden. Want we staan nu sowieso vergunning-technisch op slot. We willen de komende 1,5 jaar benutten om samen met de bewuste inwoners, ondernemers en mede-overheden de zonering zo goed mogelijk in te vullen.”
Bestaande activiteiten, ook binnen de zonering, kunnen blijven doorgaan. Het voorbereidingsbesluit blijft van kracht totdat de zonering is opgenomen in de omgevingsverordening. Daarna wordt de strokenzonering officieel beleid. Ondernemers krijgen dan 10 jaar de tijd om samen met ons toe te werken naar een emissiearmere, toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Heerlijke muziek! Helemaal mijn vibe. Ik luister elke dag op mijn werk.
Wat een sympathieke club! Veel succes met het blij maken van jullie publiek en het delen van activiteiten.
Rivierenland Radio staat bij ons op in de zaak wij zijn gelegen aan het kanaal DesselTurnhoutSchoten in Arendonk.
Lekkere muziek voor onze a...
Dion Vughts – Stem & Passie voor Radio 🎙🎶
Bij Rivierenland Radio hoor j...
EINDHOVEN - Gemeente Eindhoven zet een volgende stap in het stimuleren van duurzame deelmobiliteit met een pilot rond zogeheten bidirectionele elektrische deelauto’s. In samenwerking met deelauto-aanbieder MyWheels worden op 50 locaties in de stad slimme laadpalen geïnstalleerd. Die ku...
OSS - Het ministerie van VRO (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) heeft in de ontwerp Nota Ruimte de spoorzone in Oss aangewezen als regionale grootschalige woningbouwlocatie. Met deze aanwijzing bevestigt het Rijk de koers die we als gemeente Oss hebben ingezet om in de komende jaren in de...
DEN BOSCH - In Noord-Brabant geeft bijna vijftien procent van de inwoners aan dat een microcar voor hen een interessante optie is. Een klein deel rijdt er al in rond, terwijl een op de elf Brabanders de aanschaf serieus overweegt. Nog eens een groep ziet de microcar vooral als aantrekkelijk alter...