
ZALTBOMMEL - Donderdag (28-3) werd op bedrijventerrein De Wildeman in Zaltbommel het drijvende zonnepark op de retentievijver feestelijk geopend. De ruim 4.700 zonnepanelen hebben een capaciteit voor elektriciteit aan duizend huishoudens.
In 2023 werd bij bedrijventerrein De Wildeman het eerste drijvende zonnepark van Zuid-Nederland aangelegd. In het bijzijn van burgemeester Pieter van Maaren, ondernemers en andere genodigden werd de symbolische openingshandeling verricht: de onthulling van een afbeelding van het dashboard. Dat paneel laat zien wat het zonnepark aan energie en besparingen oplevert. Ook werd de elektrische stadsauto van voormalig wethouder Willem Posthouwer aangesloten op het parknetwerk. Posthouwer was destijds nauw betrokken bij de aanleg van het drijvende zonnepark.
Goede samenwerking
In een korte toespraak haalde Posthouwer de goede samenwerking aan tussen gemeente en ondernemers: ‘We staan op een belangrijk punt voor de energietransformatie. Cruciaal daarvoor is hoe gemeente en ondernemers met elkaar omgaan. In Zaltbommel is daar de laatste jaren een gemeenschappelijkheid ontstaan en dat is fantastisch. We hebben samen een langetermijnbeleid afgesproken en dat vastgelegd in de "Deal voor Duurzaamheid". Dat is een belangrijke pijler voor succes van dit project.’
Ook huidig wethouder Ed Goossens prees de goede samenwerking: ‘Voor dit soort projecten heb je een paar dingen nodig: lef, doorzettingsvermogen en ook af en toe geduld. Collectieve kracht is daarbij het toverwoord. Ik denk dat we heel trots mogen zijn op wat hier is gerealiseerd.’
Uitdagingen
Zoltan Hunor (voorzitter van CDBZ) memoreerde tot slot de gezamenlijke energiecoöperatie van De Wildeman en de bedrijventerreinen van Stichting Ondernemersfonds Bedrijventerreinen Zaltbommel (SOBZ) de uitdagingen die alle betrokkenen onderweg tegenkwamen: ‘Het was een marathon, maar het is ons gelukt. Dus we gaan met die marathon door. En hopen voor de komende jaren op steeds meer successen op onze weg naar duurzaamheid. Voor een mooiere, betere en groene wereld.’
Koolmezenhuisje
De bijeenkomst werd afgesloten met een gezamenlijke lunch. Alle gasten kregen een duurzaam koolmezenhuisje mee naar huis.
Bron: Bommelerwaard.net
Rivierenland Radio is in Zaltbommel te ontvangen via 891 kHz. AM, onze app, deze site en in Zuidoost Brabant via Dab
Dank nogmaals voor de uitnodiging bij jullie radio programma.
Wij zijn van Stichting Help Elkaar Maasdriel verder als St HEM.
Wij hel...
Voor mensen die meer willen weten over wat ons de slachtoffers overkwam naast de podcast
Ze wilden dat we zwegen te beluisteren op Podimo en...
Hoi mensen
Ik ben Patrick Kroon en heb een Bierboek geschreven voor mensen met een verstandelijke beperking ik val in die doelgroep. Willen ...
Joep Gersjes is een radiomaker die bekend staat om zijn warme stem en liefde voor poëzie. Al...
TIEL - Geniet jij van buiten zijn én van fietsen? Dan is Mozaïek op zoek naar jou! Zij zoeken namelijk enthousiaste vrijwilligers die samen met ouderen op pad willen gaan voor een fijne fietstocht.
Twee heren kijken ernaar uit om (ieder apart) met een maatje te fietsen.
ARNHEM - Met voorstellen voor regels in stikstofreductiegebieden in de omgevingsverordening zet het dagelijks bestuur een grote stap om van het stikstofslot te komen. In 4 gebieden, die bestaan uit stikstofgevoelige natuur en stroken van 500 meter er omheen, komen strenge regels voor minder stiks...
DEN BOSCH - Op zondag 28 juni zouden ons museumgemaal Caners in Gewande en ons gemaal Van Sasse in Grave open zijn voor publiek. Wegens de aanhoudende hitte blijven de gemalen dicht.
Openstellingen museumgemaal Caners
Je kunt museumgemaal Caners nog be...