Wat zijn je kosten als je als automobilist elektrisch laadt? Is er een vast - gemeentebreed - tarief, of bepaalt ‘de laadpaal’ wat je kwijt bent. D66 Zaltbommel vindt het een onwenselijke ontwikkeling dat de markt zelf kan gaan uitmaken welke tarieven er bij de laadpaal berekend worden. Verschillende tarieven zijn uit den boze, aldus de fractie die er collegevragen over stelt.
Het is in Nederland voor veel automobilisten onduidelijk welke tarieven bij laadpalen in rekening worden gebracht. Een derde van de gebruikers weet dat niet vooraf. Tarieven schommelen tussen de 30 en 70 cent per kilowattuur, er zijn vaste tarieven en flexibele tarieven. Het tarief wordt bepaald door de laadpaal, de gekozen laadpas of laadapp en de gemeente. En dat zou zo niet moeten, meent D66. Gemeente Zaltbommel koos voor meerdere aanbieders van laadpalen. Dit in tegenstelling tot veel gemeenten die via een concessiemodel werken. Ongelijkheid ligt op de loer.
Gelijk
De fractie: ‘Straks betaalt men bijvoorbeeld in de dorpen of in een wijk met een lagere dichtheid aan elektrische auto’s een hoger tarief dan in een wijk met een hogere dichtheid aan elektrische auto’s. Want dat is marktwerking. Veel burgers blijven zo achteraan de kar hangen als het om energietransitie gaat en dat terwijl de gemeente zelf stelt dat iedereen meedoet! D66 staat voor gelijke kansen en gelijke behandeling want alleen dan doet iedereen echt mee!’
Vragen
De partij wil dan ook van het college weten of deze op de hoogte van de onduidelijkheid over de tarieven. En of het college zich realiseert dat, door de keuze voor meerdere aanbieders, de onduidelijkheid alleen maar groter wordt met alle grote prijsverschillen van dien. ‘Waarom is er dan toch de keuze gemaakt voor meerdere aanbieders?’
Lager tarief
De grote onduidelijkheid in de tarieven is een bron van veel frustratie en ongelijke behandeling. Wie een laadpaalin de straat of in de buurt heeft, gaat niet snel aan de andere kant van Zaltbommel de auto opladen waar het tarief lager ligt. Aldus de fractie die zich afvraagt wat het college hieraan gaat doen.
Voorwaarden
Tot slot wil D66 weten of de gemeente bereid is met de al actieve aanbieders aan tafel te gaan en voorwaarden wil stellen aan nieuwe partijen om de tarieven over identiek te krijgen. Duidelijkheid voor alles dus.
Bron: Bommelerwaard.net
Rivierenland Radio is in Zaltbommel te ontvangen via 1395 kHz. AM (alleen werkdagen), onze app, deze site en in Zuidoost Brabant via Dab+
Succes met u Website en Radio Station
Vriendelijke groeten Danny van Strien
Prima signaal hier in Spijkenisse. S9 op de ALA1530 antenne en de Elad FDMDUOr ontvanger.
Hello I am listening via the website httpwebsdr.ewi.utwente.nl8901 a receiver based in Twente but I am based in Luxembourg.
Where can I get ...
Beneden-Leeuwen – Na vorig jaar een succesvol jubileum jaar gedraaid te hebben, staat dit jaar alweer de 26e editie van het meest sfeervolle dorpsfeest op het programma.
Kaartverkoop gestart via onze vernieuwde website
De online kaartverkoop is gestart. ...
EINDHOVEN - Het plan 'Salix' van Salix Ontwikkelmaatschappij i.o. is geselecteerd om de woontoren in park Meerland te ontwikkelen. De jury beoordeelde Salix unaniem als een iconisch plan met veel duurzaamheidsaspecten en een bijzonder woonconcept, gebaseerd op collectief wonen. Het plan voor de w...
OSS - Wij zijn Popkoor Eigenwijs en zoeken nieuwe, maar vooral enthousiaste leden. Momenteel bestaat ons koor uit zo’n 25 leden waarvan de leeftijd varieert tussen de twintig en vijfenzestig jaar. De sfeer in het koor is gezellig en informeel. Wekelijks wordt op maandagavond van 20.00 ...